Du är inte bara mamma eller pappa

Jag är inte bara mamma. Jag är också Jessica. Jag har egna värderingar, önskningar, mål, drömmar och behov. Som ibland kanske krockar med övriga familjens. Men det är ändå viktigt att jag får vara bara jag ibland, och göra det som jag tycker om och drivs av. Och lika viktigt är det att du får vara du.

För du är inte bara mamma eller pappa, även om det kanske känns som att allt du gör är att plocka undan hemma efter andra. Tjata på barn där hörlurarna har växt fast på öronen. Skjutsa till träningar, och hjälpa till med läxor. Se till att barnen äter och sover ordentligt, och kommer till skolan i tid. Då kan det kännas som dina egna behov inte är så viktiga. Men det är de! Du är lika viktig som dina barn. Om inte du mår bra kommer barnen märka det och då kanske inte de heller mår bra. Om du visar för dina barn att du är viktig, och att du kan nå dina mål – då kommer de också förstå att de kan nå precis dit de vill.

Det är inte egoistiskt att jobba mot sina egna personliga mål. Det är inspirerande! Du är en förebild! Det är inte konstigt att du ser efter dina behov och klargör för resten av familjen vad du behöver ibland. Däremot blir det tydligt och lättare för dem att sedan också berätta om sina behov och få dem tillgodosedda.

Du kan göra både och. Du kan vara både mamma/pappa OCH leva efter dina värderingar, tillgodose dina behov och ta steg mot dina mål. Det vet jag. Heja dig!

 

Hjälp mig bidra

Mitt syfte här i livet är att inspirera. Och det försöker jag göra på flera olika sätt. Som människa genom att leva som jag lär. Men också genom att coacha andra, jobba med mental träning, och genom mitt arbete som personlig tränare. Få jag chansen att inspirera flera på samma gång blir jag överlycklig, till exempel när jag håller workshops.

Så nu frågar jag dig – vill du hjälpa mig nå ut till ännu fler? Vill du hjälpa mig bidra? Jag kommer gärna till din arbetsplats och håller en inspirerande workshop som ger 5 konkreta verktyg i hur man kan hitta sin kraft och applicera det på sin arbetsplats och i sitt vanliga liv.

Jag älskar att få andra att börja följa sitt hjärta, våga trotsa jantelagen, gå mot strömmen och att börja leva sitt liv, inte det liv som förväntas av dem. Jag vet att alla kan, och jag vet vad som krävs för att man ska nå sina mål. Jag vet att du har kraften, vara sig du har hittat den eller inte.

Hör av dig om du eller din arbetsplats är redo att bli inspirerade!

 

Träna pannbenet så når du längre!

Varför är pannbenet så viktigt egentligen? Och vart sitter det? Hur tränar man det?

Sisu, ihärdighet, vilja, grit, jävlaranamma, pannben… Kärt barn har många namn. En sak är säker i alla fall, det är pannbenet som avgör om du kommer nå dina mål eller ge upp längs vägen. För du behöver blanda in din viljemuskel, ha en vilja nå ditt mål, annars kommer det liksom inte att gå.

Utan vilja kanske du tappar fokus längs vägen, något annat får dig att byta riktning, och du gör lite här och lite där. Det som får upp dig på banan igen när du har kommit ur kurs är din vilja.

Nu jävlar!

Vart pannbenet sitter har jag ingen aning om faktiskt, men någonstans i hjärnan och hjärtat tror jag… När du helhjärtat går in för något, följer ditt hjärta, din drivkraft, dina värderingar och lägger till lite jävlaranamma, använder pannbenet, ja då är du på väg! Du har drömmen i sikte!

Och tränar pannbenet gör du genom att ständigt fortsätta framåt, även de dagar som är skit. Även när det är dåligt väder, du är trött, eller någon har gett dig ett tråkigt besked. Du reser dig upp och fortsätter framåt. Okej? Kör på nu!

Hur vill du ha ditt 2019?

Du bestämmer hur det ska bli. Faktiskt.

Vissa blir stressade av att sätta mål, och vill istället känna sig mer fria och ta stunden som den kommer. Jag vet att om du sätter mål för 2019, och bestämmer hur du vill att detta år ska bli, så kommer du också att få mer frihet eftersom du styr ditt liv själv. Du kommer inte lika ofta att bli en bricka i andras mål och agenda. Du kommer veta vad du ska lägga din viktiga tid på. Och du kommer ha tid över för frihet och närvaro.

Så, vad vill du göra mer av 2019?
Vad vill du göra klart?
Vad vill du prova på?
Vilka människor vill du möta?
Vilka drömmar vill du uppfylla?
Hur vill du bli inspirerad?
Vad vill du komma ihåg mest från året som gått när du tittar tillbaka på det?

Jag vet att du kan bestämma över ditt liv, och över hur du vill att 2019 ska bli. Men det första du behöver göra är att komma på HUR du vill att ditt liv ska se ut. Vad det ska innehålla. Sätt sen ett eller flera mål utifrån det som du vill uppnå detta år. Först då kan du börja ta steg för steg mot att det blir så i verkligheten också. Heja dig!

Vad tror du får ditt hjärta att sjunga 2019? Låt detta bli ditt bästa år!

Stäng 2018

För att kunna gå in i 2019 med fullt fokus framåt, är det bra att först ha stängt detta år 2018 som vi nu endast har några få veckor kvar på. Varför? Jo för att jag vet att du har växt som människa, på ett eller annat sätt. Och det är bra om du också är medveten om det. När du stänger 2018 ser du alltså om du uppnått några av dina mål, utvecklats, fått nya erfarenheter. Du ser samtidigt om du har levt ditt liv så som du vill, enligt dina värderingar och följt ditt hjärta. Eller om du behöver göra några korrigeringar till 2019 för att det ska bli mer av det.

Det gör du så här:
Fundera på vad du har lärt dig under 2018. Om du gjort några viktiga insikter. Vilka drömmar du uppfyllt. Vilka rädslor du utmanat. Vad du är tacksam för och vilka människor du mött. Vad du är mest stolt över 2018 och vad du vill lämna bakom dig. Vilken hjälp du fått och hur du tagit hand om dig själv. Skriv ner allt du kommer på!

Du är helt fantastisk! Du har gjort så gott du kan utifrån dina förutsättningar. Det vet jag. Bär dina nya erfarenheter och lärdomar med huvudet högt och en stolt hållning.

Under julledigheten ser du till att ta hand om dig så mycket som möjligt. Gör det du tycker om, det som får ditt hjärta att sjunga. Det som är bra för din hälsa. Träna både kroppen och hjärnan. Få till en balans gällande återhämtning och fokus framåt.

Gör allt detta för att du tycker om dig själv, och för att du vill investera i den personen du ska umgås med resten av ditt liv. Dig själv. Du är värd det bästa!

Följ ditt hjärta

Ta en snällfie!

Nu är det hög tid att… Ta en snällfie! Det vill säga, fånga ett ögonblick när du är snäll mot dig själv. Helst ska du inte ta en bild av tillfället, utan bara vara närvarande i ögonblicket, och känna att du är värdefull. Ta hand om dig själv. Tänk snälla tankar om dig själv. Det finns ingen annan som du. Du är unik, och det vill jag att du ska veta. Ingen annan kan ersätta dig, för du är nämligen helt fantastisk!

För att uppmuntra snälla handlingar mot sig själv har jag i december sedan 2016 lagt ut en ”snäll-mot-mig-själv-kalender” på Kraft & Drömmars Instagram och Facebook. Så även i år. Så gå in och kika och få inspiration till hur du kan vara lite extra snäll mot dig själv nu i december. I december är det viktigare än någonsin med tanke på allt som snurrar på extra fort i ekorrhjulet.

Så, sätt igång! Sakta ner, var närvarande, prioritera ditt välmående, och ta en snällfie!

Hänvisa även gärna till: #snällfie #snällmotmigsjälvkalendern #kraftochdrömmar

Du är viktig!

Sätt igång vetja!

Du vet det egentligen. Varför du ska träna. Men kanske saknas motivationen eller tiden? Det kan jag hjälpa dig att slå hål på. Kanske prioriterar du bort träningen till förmån för andras välbefinnande? Okej, då börjar vi med din självkänsla – du är värd att ta hand om din hälsa, du är den viktigaste personen i ditt liv, du behöver se till att du mår så bra som möjligt. Okej?

Jag tänker inte räkna upp alla hälsofördelar som du redan vet att träningen ger – men visste du att du förbättrar din produktivitet om du förbättrar din kondition? Visste du att du blir mer kreativ timmarna efter att du har tränat/rört på dig? Du tänker bättre, du får nya idéer och du får ett härligt lugn i kroppen eftersom du påverkar olika signalsubstanser som minskar stress.

Är du en person som ser dig som en tränande person, du har träningskort någonstans och har för avsikt att gå och träna varje vecka, men som har svårt att få tiden att räcka till? Eller kanske blir du sjuk så fort du sätter igång med träningen? Du har tid, jag lovar. Säg till om du vill att jag ska hjälpa dig hitta tiden, för jag vet att den finns där! Att du blir sjuk efter träningen handlar förmodligen om vad du äter eller inte äter. Att du inte har en energibalans i kroppen. Om inte kroppen får i sig en varierad kost och tillräckligt med näring och energi så får du: ökad infektionsrisk, risken för överbelastningsskador ökar, ökat stresshormonpåslag, nedsatt prestationsförmåga, hämmad tillväxt och utveckling, lägre ämnesomsättning, magproblem, försvagat skelett, sämre blodfetter, näringsbrist, försämrad återhämtning med mer… Så kosten är viktigare än du tror.

Är du inte redan är igång med regelbunden träning – sätt igång vetja!

Jag är nu licenserad PT (personlig tränare), och hjälper dig gärna sätta igång med regelbunden träning. Som certifierad coach kan jag också hjälpa dig med motivationen, och hjälpa dig att få träningen till en vana som du inte vill vara utan.

Dags att prioritera Dig själv nu? Hör av dig!

 

 

 

 

Att välja mål

Just nu är jag mitt emellan mål kan man säga. Det är ett bra tag till nästa mål och jag har inte börjat träna inför det ännu. Så tillsvidare leker jag mig fram lite istället. Testar olika hinderbanor i skogen, funderar på om jag ska klämma in 1-2 extra mål i vår… Jag gillar att ha utmanande mål framför mig, det gör att jag vet vad jag ska fokusera på, och det ger också träningen ett värde i sig. Det måste förstås inte handla om träning, men för mig handlar träning om att utmana mig, och det går ju jag igång på som bekant. För mig är det svårt att hitta ett mer utmanande mål, där både psyke/pannben och kropp får sin utmaning. Tror det är därför jag gillar det skarpt.

Jag brukar ha både långsiktiga och kortsiktiga mål. Till exempel att göra en Svensk Klassiker på 4 år istället för 1 år. Där jag har kört en gren i taget per år och nu är jag inne på sista grenen – simning. Jag har alltså sedan vintern-16 fokuserat på detta långsiktiga mål, för det var då jag började träna inför Vätternrundan. Sommaren-16 började jag istället åka rullskidor med fokus på Vasaloppet-öppet spår. Våren-17 började jag löpträna och så avverkade jag Stockholms Halvmarathon och Lidingöloppet 15K av bara farten hösten-17. För fokuset låg ju egentligen på Lidingöloppet 30K (hösten-18), men eftersom jag var i mitt livs löpform så ville jag även testa att springa Stockholms marathon våren-18 först, för den chansen kanske aldrig kommer igen tänkte jag (och Lidingöloppet ligger ju så sent på året).

Hur gick då Lidingöloppet 30K som jag sprang nu sista helgen i september? Jodå, tack bra. Fast jag har lärt mig en sak nu. Det är inte bara magen man ska ta hänsyn till kring hur den reagerar när det gäller att fylla på med snabba kolhydrater under loppet. Utan även hur musklerna reagerar. Så jag kommer i fortsättningen hålla mig ifrån gels. När jag hade 5 km kvar och bland annat även den omtalade Aborrbacken framför mig, så tog jag en gel… Det skulle jag inte ha gjort. Jag som hade hållit ett bra tempo fram till dess. Efter gelen kom nämligen krampen i benen. Så sista 3-5 km sprang jag med kramp. Och då förlorade jag minut efter minut. Men är ändå nöjd med mitt resultat som blev 3 tim, 18 min!

Så hur väljer man mål då? Hur väljer jag mina mål? Mina mål har med min drivkraft att göra, mina värderingar, mina styrkor. För det ska ju vara ett attraktivt mål, och det blir det om det tar avstamp i mig. Realistiskt blir målet om jag skapar en plan för hur jag vecka för vecka ska förbättra mig t ex konditionsmässigt, styrkemässigt, kunskapsmässigt. Målet får inte vara för lätt att nå nämligen, då är man inte beredd att kämpa lika mycket. Och så är det bra att ha ett slutdatum, så att jag vet hur lång förberedelsetid jag behöver. Det är viktigt att man längs vägen också kan mäta och se att man når resultat och kommer framåt. Mål kan se olika ut, de kan vara prestationsmål, genomförande mål, känslobaserade mål, eller t ex konsekvensinriktade mål.

Så nu undrar jag, vad är du nyfiken på? Vilket mål vill du sätta? Och hur kommer det kännas när du har nått det tror du…?